MED-udvalgets virkefelt er "alle forhold af betydning for arbejds-, personale-, samarbejds- og arbejdsmiljøforhold" (MED-rammeaftalens § 6).
Et MED-udvalg kan derfor arbejde med alt, der kan henføres til de nævnte forhold. Men der er også opgaver, som MED-udvalg skal arbejde med:
MED-rammeaftalens bilag 2 beskriver hovedudvalgets opgaver i henhold til generelle (ramme)aftaler m.v.
Disse opgaver er obligatoriske og kan derfor ikke fraviges ved lokal aftale.
Opgaver der ikke kan fraviges
Følgende af ovenstående punkter er obligatoriske og kan derfor ikke fravige ved lokal aftale: B, C, D, E, F, G og J.
Opgaver der kan fraviges ved lokal aftale
Hovedudvalget kan aftale at fravige punkt A, H og I, såfremt der er enighed i udvalget herom.
Hvis en af parterne i udvalget ikke længere ønsker at fravige et eller fl ere af de nævnte punkter, genindtræder forpligtelsen i forhold til disse.
A Aftale retningslinjer for indhold og opfølgning på trivselsmålinger
Aftale om trivsel og sundhed på arbejdspladserne § 3, stk. 2.
B I tilknytning til kommunens budgetbehandling skal ledelsen redegøre for budgettets konsekvenser for arbejds- og personaleforhold, herunder eventuelle konsekvenser i forhold til sammenhængen mellem ressourcer og arbejdsmængde.
Aftale om trivsel og sundhed på arbejdspladserne § 5
C Aftale retningslinjer for sygefraværssamtaler.
Aftale om trivsel og sundhed på arbejdspladserne § 7, stk. 4
D Sikring af, at der i kommunen aftales retningslinjer for arbejdspladsens samlede indsats for at identificere, forebygge og håndtere problemer i tilknytning til arbejdsbetinget stress.
Aftale om trivsel og sundhed på arbejdspladserne § 9
E Sikring af, at der aftales retningslinjer for den samlede indsats for at identificere, forebygge og håndtere problemer i tilknytning til forekomsten af vold, mobning og chikane på arbejdspladsen (også fra 3. person),
dvs. drøfte og fastlægge i hvilket omfang retningslinjer skal fastsættes lokalt af det enkelte MED-udvalg eller centralt af hovedudvalget.
Aftale om trivsel og sundhed på arbejdspladserne, § 10, og vejledning til trivselsaftalen om indsats mod vold, mobning og chikane
F Overvågning og revidering af de vedtagne retningslinjer i henhold til opgave E med henblik på at sikre, at retningslinjerne er effektive både i forhold til at forebygge problemer og til at håndtere sagerne, når de opstår.
Protokollat til aftale om trivsel og sundhed på arbejdspladserne om indsats mod vold, mobning og chikane på arbejdspladserne
G Aftale retningslinje for beskæftigelse af personer med en nedsat arbejdsevne og ledige samt en drøftelse med henblik på at fremme en fælles
forståelse af og holdning til beskæftigelses på særlige vilkår og at sikre, at fortrængning eller udstødelse af allerede ansatte ikke finder sted
Rammeaftale om socialt kapitel, § 3
H Regelmæssig evaluering af anvendelsen af MUS i kommunen.
Aftale om kompetenceudvikling § 4 stk. 2.
I Aftale af retningslinjer for sundhed. Retningslinjerne skal indeholde konkrete sundhedsfremmeinitiativer.
Aftale om trivsel og sundhed på arbejdspladserne § 4 stk. 1.
J Anvendelse af de lokalt afsatte AKUT-midler sker efter aftale mellem kommunens tillidsrepræsentanter og kommunens ledelse i hovedudvalget.
Protokollat om bidrag til AKUT-fonden.
Opgaver der ikke kan fraviges
Følgende af ovenstående punkter er obligatoriske og kan derfor ikke fravige ved lokal aftale: B, C, D, E, F, G og J.
Opgaver der kan fraviges ved lokal aftale
Hovedudvalget kan aftale at fravige punkt A, H og I, såfremt der er enighed i udvalget herom.
Hvis en af parterne i udvalget ikke længere ønsker at fravige et eller fl ere af de nævnte punkter, genindtræder forpligtelsen i forhold til disse.
Opgaver der kan varetages efter aftale
Følgende bestemmelser er efter overenskomstforhandlingerne i 2011 ikke længere obligatoriske for hovedudvalget, men er ændret til opgaver, der efter aftale kan varetages:
• Det øverste medindfl ydelses- og medbestemmelsesudvalg kan efter drøftelse fastlægge, fra hvilken aldersgruppe tilbudspligten indtræder. Udvalget kan ligeledes efter drøftelse fastlægge retningslinjer for indholdet i seniorsamtalen. (Bemærkningen i Rammeaftale om seniorpolitik til § 3, stk. 2)
• Det øverste medindflydelses- og medbestemmelsesudvalg kan inden for rammerne af stk. 3 drøfte, hvorledes tjenestestedet nærmere kan defi neres. Kommunen kan på baggrund af drøftelsen fastlægge, at tjenestestedet udstrækkes til at omfatte fx hele kommunen, en forvaltningsgren eller samtlige plejehjem i kommunen. (Aftale om deltidsansattes adgang til et højere timetal, § 3, stk. 4)
• Det øverste medindflydelses- og medbestemmelsesudvalg kan drøfte rammer og principper for oplærings- og integrationsforløbene eventuelt med henblik på at fastlægge generelle retningslinjer. (Aftale om integrations- og oplæringsstillinger, § 4, stk. 1)
• Det øverste medindflydelses- og medbestemmelsesudvalg kan drøfte kommunens politik på kompetenceudviklingsområdet. (Aftale om kompetenceudvikling, § 4, stk. 1)
• Der kan i det øverste medindflydelses- og medbestemmelsesudvalg aftales principper for tillidsrepræsentanters vilkår på baggrund af omfanget af tillidsrepræsentantens forhandlings- og aftalekompetence og øvrige opgaver. Hvis det øverste medindflydelses- og medbestemmelsesudvalg har aftalt principper for tillidsrepræsentanters vilkår, danner disse grundlag for forhandlingen med (lokale) repræsentanter for de(n) pågældende overenskomstgruppe(r). (Protokollat vedrørende vilkår for (fælles)tillidsrepræsentanters tidsanvendelse i forbindelse med hvervets udførelse, bemærkningen til punkt 2).
• Sundhedsfremmeinitiativernes effekt og anvendelse kan drøftes og evalueres i medindfl ydelses- og samarbejdssystemet. (Aftalen om trivsel og sundhed på arbejdspladsen § 4, stk. 2)