Kommuner og regioner søger konstant at udvikle arbejdet med kerneopgaven, effektivisere og arbejde med innovation. MED-organisationen spiller en afgørende rolle i at sikre, at disse forandringer lykkes. Denne uddannelsesdag giver MED-udvalget de nødvendige redskaber til at bidrage til forandringsprocesserne.
FORMÅL
Formålet med denne uddannelsesdag er at styrke MED-udvalget i at arbejde konstruktivt og inddragende med forandringer, så der skabes motivation, værdi og mening.
INDHOLD
Det konkrete fokus og indhold for kursusdagen fastlægges i dialog mellem underviser og repræsentanter fra udvalget på baggrund af udvalgets behov – med udgangspunkt i følgende:
- Kendskab til MED-udvalgets rolle og muligheder ved forandringsprocesser
- En fælles forståelse af hvilke faser, der præger en forandringsproces
- Redskaber til at håndtere MED-udvalgets opgaver ved forandringer og på professionel vis rumme modsatrettede holdninger under drøftelserne
- Inspiration til selv at sætte forandring på dagsordenen
FORM OG METODE
Kursusdagen tilrettelægges med korte oplæg, gruppearbejde og opsamlinger i plenum, som giver fælles læring og indsigt. Der er fokus på at deltagerne selv skal være aktive og drøfte relevante emner og udfordringer med hinanden, som de kender det fra samarbejdet i eget MED-udvalg. På den måde bliver dagens indhold konkret og nærværende.
FLEKSIBELT TILBUD
Alle MED-udvalgsmedlemmer har ifølge MED-rammeaftalen ret til en årlig supplerende uddannelsesdag, når de har taget den obligatoriske MED-grunduddannelse. Den supplerende uddannelse kaldes ”klippekortmoduler”, og de kan afholdes fleksibelt fra få timer til en hel kursusdag.
Dette modul er rettet mod et samlet udvalg, men det kan også gennemføres for et blandet hold af deltagere fra forskellige udvalg, blot alle har den grundlæggende MED-uddannelse i forvejen.